رونمایی از سه اثر پژوهشی مرکز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی


به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان در این نشست به بیان نکاتی در مورد فعالیت های پژوهشی سازمان پرداخت و گفت: سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا از سال گذشته سه پروژه از سوی کمیسیون تبلیغ و ترویج در اختیار گرفت که شامل تدوین سرفصلهای آموزشی و کتاب آموزش خبرنگار قرآنی و معارفی، آسیبشناسی و بازطراحی جشنوارههای فرهنگی و هنری قرآنی و طبقهبندی مشاغل فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن کریم بود. امروز برای رونمایی دو مجموعه ابتدایی حاضر هستیم و مجموعه سوم نیز آماده شده است، اما با توجه به اینکه دبیرخانه کمیسیون، اصلاحاتی به آن وارد دانست، متعهد هستیم تا قبل از پایان سال آن را آماده کنیم.
وی افزود: سازمان قرآنی دانشگاهیان مجموعهای از هشت مرکز قرآنی متفاوت است که خبرگزاری قرآن جزء مقدم و هسته اصلی این سازمان است و شاید بتوانم بگویم خبرگزاری بینالمللی، تنها رسانه بینالمللی جمهوری اسلامی است که در حال حاضر با ۱۹ زبان زنده دنیا، تولید محتوا میکند. یکی دیگر از مراکز سازمان قرآنی دانشگاهیان، مرکز مطالعات میانرشتهای قرآن کریم است. برای پژوهشکده میانرشتهای قرآن کریم مجوز اخذ کردهایم و احتمالاً تا چند ماه دیگر بتوانیم فعالیت این پژوهشکده را به طور رسمی آغاز کنیم.
مدیرعامل ایکنا تصریح کرد: بر اساس خروجی که از طرح اول گرفتهایم، آماده هستیم پروژهای را با عنوان مبلغین رسانهای قرآن کریم به صورت بینالمللی اجرا کنیم و محتوای آموزشی را در قالب پودمان ارائه دهیم تا بتواند مبلغینی که به ویژه در خارج از کشور تربیت میشوند، پودمانهای رسانهای را بگذرانند و به عنوان مبلغین رسانهای در نظر گرفته شوند. در پودمانها، مهارتهای رسانهای، مهارتهای فعالیت در فضای مجازی، خبرنویسی و تولید فیلم و ... ارائه خواهد شد. این طرح بزرگی است که میتواند انقلابی رسانهای در حوزه تبلیغ دین در خارج از کشور ایجاد کند.

در ادامه مهدی گلدوزها، مدیر مرکز مطالعات میانرشتهای سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز در این بخش به بیان توضیحاتی در مورد مجموعههای تدوین شده از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان پرداخت و گفت: اثر اول چهار عنوان سرفصلی داشت که شامل دورههای خبرنگاری قرآنی و معارفی، عکاسی حرفهای در رسانههای قرآنی، سواد رسانهای مدیران قرآنی و مدیریت رسانههای قرآنی است. ذیل این عناوین، سرفصلها تدوین شد و متناظر با هر کدام از این سرفصلها، مجموعاً ۲۸ منبع استخراج و معرفی شد.
وی افزود: خلل موجودی که در بحث منبع در حوزه خبرنگاری معارفی وجود داشت، باعث شد تا کتابی را با همین عنوان به عنوان منبع کمک آموزشی تدوین کنیم. اثر دوم به آسیبشناسی اختصاص داشت؛ ۱۹ جشنواره منتخب از سراسر کشور را شناسایی کردیم و مجموعاً ۳۷۰ مقوله از حوزه آسیبهای جشنوارهها استخراج شد که در حدود ۳۰ راهکار برای رفه این آسیبها ارائه شده و مدل شماتیک از حوزه بازطراحی از دل مصاحبهها استخراج شده است.