اشاعه تربیت قرآنی؛ هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف ما صرفا آموزش ظاهری قرآن نیست، گفت: هدف سند تحول اشاعه تربیت قرآنی است و سعی داریم با همین امکانات موجود تحولی را در این زمینه به وجود بیاوریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری «سند تحول بنیادین و دستاوردهای آن» که ظهر امروز، سوم دی ماه برگزار شد با تشریح روند اجرایی شدن این سند مهم ملی درباره موضوعات مهمی همچون کمبود بودجه در وزارت آموزش و پرورش، لزوم تغییر تقویم آموزشی کشور، لزوم تغییر شیوه فعلی کنکور سراسری، برنامه‌های قرآنی سند تحول و ... نیز سخن گفت.
نوید ادهم با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ذیل چشم‌انداز توسعه ۱۴۰۴ تعریف شد و در برنامه ششم توسعه باید کاملا اجرایی شود، گفت: اجرای سند تحول بنیادین از سال ۹۰ که تصویب شد، تاکنون پیشرفت چشمگیری داشته و بخش‌های مختلف آموزش و پرورش و حتی بخش‌هایی دیگر از کشور را درگیر کرده است.
وی افزود: وظیفه ما در شورای عالی آموزش و پرورش، سیاست‌گذاری و نظارت است که بر این اساس از سال ۹۰ تاکنون، ۱۱۸ جلسه برگزار کردیم و ۳۴ مصوبه تفصیلی داشتیم.
نوید ادهم یادآوری کرد: هنوز دو بخش از سند تحول یعنی زیرنظام منابع مالی و منابع انسانی در دست تهیه است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سند تحول که بصورت کتاب انتشار یافته، تا الان به دو زبان عربی و انگلیسی ترجمه شده است و در مجامع بین‌المللی به عنوان یک سند تخصصی و باپشتوانه به آن نگاه می‌کنند.

مسئولیت همگانی برای ترویج اهداف سند تحول
 
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: تدوین برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی، آیین‌نامه کلاس‌های چندپایه، اساسنامه مدارس عشایر و آیین‌نامه راه اندازی مدارس قرآنی از جمله برنامه‌های مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
نوید ادهم در ادامه با تبیین اهداف سند گفت: در اجرای سند تحول بنیادین به دنبال اشاعه فرهنگ تحول‌خواهی و تربیت نسلی پرسشگر و خلاق هستیم؛ نسلی که بتواند هویت اسلامی-ایرانی ما را پاس بدارد و مثبت‌اندیش و امیدوار باشد.
وی خاطرنشان کرد: هم مدیران ما در سطوح بالای مدیریتی و هم دانش‌آموزان و معلمان باید تحول‌خواهی را مطالبه کنند تا اجرای این سند بزرگ در همه جهات پیشروی کند.
نوید ادهم افزود: این نکته را باید حتما متذکر شوم که نگاه خیلی از خانواده‌ها نیز باید تغییر کند و نسبت به تحول‌های مدنظر در سند تحول مطالبه‌گر باشند اما متاسفانه دغدغه کنکور سراسری فکر آن‌ها را مشغول کرده است.
وی با اشاره به اهمیت طرح مسایلی همچون آموزش فناوری‌های نوین درآموزش و پرورش گفت: امروز، بحث اصلی دنیا چگونگی زیستن در دنیای فناوری است، بر این اساس ما درسی مثل سواد رسانه‌ای را به درس‌های مصوب اضافه کردیم اما چون در کنکور سراسری از این قبیل دروس، سوال نمی‌آید، خانواده‌ها و حتی دانش‌آموزان توجه لازم را ندارند.

دائماً اجرای سند را رصد می‌کنیم
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: با تشکیل کمیته پایش تا الان ۱۰۱ جلسه با حضور معاونان وزارت آموزش و پرورش برگزار کرده‌ایم که طی این جلسات، اجرای اهداف و به خصوص روح سند تحول در بخش‌های مختلف وزارتخانه بررسی می‌شود.
وی افزود: معتقدیم همکاران ما در اکثر موارد برای اجرای مصوبات شورا، ملتزم هستند.
نوید ادهم با بیان اینکه گاهی ممکن است، یک هدف در ظاهر اجرایی شود اما روح آن محقق نشود، گفت: نمونه عینی دور زدن قانون را در ارزشیابی توصیفی که برای پایه ابتدایی منظور شده است، شاهدیم.
وی افزود: گاهی به ما اطلاع می‌دهند که بعضی از معلمان، دانش‌آموزان خود را همچون گذشته بر حسب نمره ارزشیابی می‌کنند اما برای اینکه ظواهر را رعایت کنند، کنار آن نمره، عبارت توصیفی را هم می‌نویسند.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین با اشاره به شتابزدگی انجام شده در اجرای سند تحول در سال‌های قبل گفت: در یک برهه‌ای، بعضی اهداف سند با شتابزدگی انجام شد در حالی که زیرساخت‌های لازم برای آن موارد مهیا نبود.

برای تغییر شیوه کنکور هر کاری لازم باشد، می‌کنیم

نوید ادهم با اشاره به اینکه کنکور یکی از موانع اجرای کامل اهداف سند تحول بنیادین است، گفت: عمیقاً اعتقاد داریم که شیوه فعلی کنکور، مخرب است اما متاسفانه تصمیم‌گیری درباره تغییر آن به ما مربوط نیست و دستگاه‌های دیگر به خصوص سازمان سنجش در مقابل این تغییر، ایستادگی می‌کنند.
نوید ادهم با انتقاد شدید از سازمان سنجش آموزش کشور گفت: شما به اسم این سازمان دقت کنید؛ عنوانش می‌گوید: سنجش آموزش کشور، یعنی پنجاه سال قبل که این دستگاه ایجاد شد وظیفه‌اش این بود که به آموزش و ارزشیابی‌های کشور نظارت کند نه اینکه مجری کنکور باشد و حتی بعضی در این مجموعه، از فرآیندهای آموزشی منتج به کنکور، سود مالی ببرند.
 وی افزود: این سازمان به عنوان یک سازمان تخصصی ملی باید پژوهش کند و برای تغییر شیوه کنکور برنامه داشته باشد، اما تاکنون این اقدام را انجام نداده است.
نوید ادهم در ادامه گفت: بارها مسئولان محترم سازمان سنجش به من گفته‌اند تا زمانی که آزمون‌های ارزشیابی آموزش و پرورش مثل امتحان‌های نهایی، استاندارد سازی نشوند، نمی‌توانیم به کنکور دست بزنیم؛ من نیز در مقابل، بارها پاسخ داده‌ام که در حال حاضر می‌توانم اثبات کنم که بهترین استانداردها را داریم و اگر هر استانداردی را هم بخواهید لحاظ کنید، حاضریم اجرا کنیم.
 
تغییر تقویم آموزشی کشور لازم است

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه این نشست دو ساعته با اشاره به آثار مخرب آموزشی، اجتماعی و اقتصادی تقویم فعلی آموزشی گفت: این مصوبه مجلس که کلاس‌های آموزشی باید اول مهر آغاز شود و حتما آخر خرداد شود، آثار مخربی دارد اما متاسفانه مجلس محترم حاضر به اصلاح این قانون نیست.
نوید ادهم با اشاره به اینکه بعضی نمایندگان مجلس‌ ادعا می‌کنند، اول مهر یک هویتی در مردم دارد که نباید تخریب شود، گفت: بعید می‌دانم روز اول مهر هویت خاصی در تاریخ این کشور باشد و ما دوست داریم سریعاً در قالب یک پژوهش تخصصی این موضوع را بررسی کنیم.
وی با بیان این که ما طرح تعطیلات زمستانی را هم مد نظر داریم، افزود: لایحه‌ای برای تغییر تقویم آموزشی آموزش و پرورش به مجلس محترم ارایه شده است که در آن درخواست شده تصمیم‌گیری درباره این موضوع، به شورای عالی آموزش و پرورش محول شود.

قطار در حال حرکت را تعمیر می‌کنیم

نوید ادهم در ادامه گفت: علاوه بر مشکل کنکور و تقویم فعلی آموزشی که مانعی بر اجرای کامل اهداف سند تحول بنیادین است، مشکل منابع اقتصادی و نیروی انسانی را هم داریم.
وی افزود: طبق برآوردهایی که برای بودجه سال ۹۷ انجام شده بود، در کم‌ترین حالت ممکن، حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش نیاز بود اما بودجه‌ای که فعلاً مدنظر قرار گرفته، حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان است که بسیار کم است.
نوید ادهم یادآوری کرد: این در حالی است که طرح رتبه‌بندی معلمان، هنوز بر زمین مانده و با وجود پیگیری وزیر محترم آموزش و پرورش، جناب اقای بطحایی و اعضای محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اعتباری برای آن وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اصلاح در مجموعه آموزش و پرورش مثل تعمیر قطار در حال حرکت است، گفت: با تمام مشکلاتی که وجود دارد، اهداف و روح سند تحول به طرز پیش‌رونده‌ای در حال اجرا است و امروز، مفاهیم این سند بیش از هر زمان در آموزش و پرورش جریان دارد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد با افزایش اعتبارات و تخصیص‌های به موقع، اهداف سند تحول تا پایان برنامه ششم توسعه تحقق یابد.

پژوهشگری؛ روح تحول در آموزش و پرورش

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه زیرنظام پژوهش یکی از مهم‌ترین زیرنظام‌های سند تحول بنیادین است، گفت: حداقل دو نگاه به پژوهش باید وجود داشته باشد، یک اینکه نسل آینده به عنوان نسل پژوهشگر با ذهنی انتقادی و جست و جوگر تثبیت شود و دوم هم این که مدیریت ما، پژوش‌محور باشد.
نوید ادهم یادآوری کرد: کتاب‌های جدید درسی با بپرس و بگو و پرسشگری شروع می‌شود، در گذشته فقط مهارت خواندن و نوشتن تدریس می‌شد در حالی که اکنون از همان پایه اول ابتدایی، مهارت خوب دیدن و خوب شنیدن هم اضافه شده است.
وی افزود: درس تفکر در پایه ششم ابتدایی با همین رویکرد جهت‌دهی خلاقیت و پرسشگری تعریف شده است.

تربیت قرآنی را می‌خواهیم؛ نه فقط ظاهر

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درباره رویکرد سند تحول نسبت به سیاست‌گذاری‌های قرآنی گفت: همانطور که اطلاع دارید، ما در برنامه‌ریزی‌های قرآنی، تمرکز پایه ابتدایی را به آموزش روخوانی و روانخوانی، تمرکز پایه متوسطه اول را به آموزش مفاهیم و تمرکز پایه متوسطه دوم را به آموزش معارف و تدبر در قرآن اختصاص داده‌ایم.
نوید ادهم افزود: هدف ما نه فقط آموزش ظاهری قرآن بلکه اشاعه تربیت قرآنی است و سعی داریم با همین امکانات موجود تحولی را در این زمینه به وجود بیاوریم.

 جداسازی دانش‌آموزان تیزهوشان به صلاح نیست

نوید ادهم در پایان این نشست خبری در پاسخ به خبرنگاری که درباره رویکرد سند تحول به مدارس تیزهوشان سوال کرد، گفت: در یک برهه‌ای، مدارس خاص یا همان تیزهوشان یک رشدی کردند در حالی که ما اعتقاد داریم جداسازی دانش‌آموزان نخبه از غیر آن در محیط تحصیلی باید به حداقل برسد، بر همین مبنا بود که طرح شهاب را به وجود آوردیم و الان نیز با هماهنگی با استعدادهای درخشان، به دنبال حداقل کردن این جداسازی هستیم.

تاریخ :‌ 3 دی 1396, 11:03 بازدید : 339
تمامي حقوق اين سايت متعلق به سازمان فعاليتهاي قرآني دانشگاهیان کشور مي باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه فقط با ذکر منبع مجاز مي باشد
انصراف