فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

نویسنده/ نویسندگان: گروهی از نویسندگان (حجج اسلام: محمود فتحعلی، دکتر مجتبی مصباح، دکتر حسن یوسفیان) زیر نظر: علامه محمدتقی مصباح یزدی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
مترجم: _
ناشر:  موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه )
زبان: فارسی
سال انتشار: 1391

آشنائی با کتاب

در راستای به انجام رساندن رسالت بزرگ نهضت نرم افزاری و تولید علوم انسانی اسلامی و با الهام گرفتن از رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره لزوم تدوین فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی ، به عنوان پیش نیاز طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و بنا بر درخواست وزارت آموزش و پرورش ، معاونت پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی –ره- تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را به مثابه ی یکی از پیش نیازهای هرگونه سیاست گذاری ، برنامه ریزی و بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور ، در دستور کار و اولیت پژوهشی خود قرار داد و پس از تهیه ی طرحی اولیه در گروه علوم تربیتی ، با رهنمود علامه استاد محمد تقی مصباح یزدی –دامت برکاته – تهیه ی طرح تکمیلی و تدوین کتاب به شورائی با نظارت عالی ایشان واگذار گردید .

در این نوشتار بدون پرداختن به سایر دیدگاه ها ، مستقیما مبانی مورد قبول اسلام و آثار و نتایج آن در مباحث تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده است .

فهرست اجمالی کتاب

بخش اول : مباحث مقدماتی

  • فصل اول : مفهوم شناسی
  • فصل دوم : تعلیم و تربیت و فلسفه ی آن
  • فصل سوم : تعلی و تربیت اسلامی و فلسفه ی آن

بخش دوم : مبانی تعلیم و تربیت اسلامی

  • فصل اول : مبانی معرفت شناختی    (مشتمل بر 18 مبنا )
  • فصل دوم : مبانی هستی شناختی      (مشتمل بر 10 مبنا )
  • فصل سوم : مبانی الهیاتی              (مشتمل بر 17 مبنا )
  • فصل چهارم : مبانی انسان شناختی    ( مشتمل بر 28 مبنا )
  • فصل پنجم : مبانی ارزش شناختی     (مشتمل بر 13 مبنا )

بخش سوم : سایر مولفه ها

  • فصل اول : اهداف تعلیم وتربیت اسلامی
  • فصل دوم : اصول تعلیم و تربیت اسلامی
  • فصل سوم : ساحت های تعلیم و تربیت اسلامی 
  • فصل چهارم : مراحل تعلیم  و تربیت اسلامی
  • فصل پنجم : عوامل و موانع تعلیم  و تربیت اسلامی
  • فصل ششم : روشهای تعلیم  و تربیت اسلامی
تاریخ :‌ 5 اردیبهشت 1397, 05:44 بازدید : 84
تمامي حقوق اين سايت متعلق به سازمان فعاليتهاي قرآني دانشگاهیان کشور مي باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه فقط با ذکر منبع مجاز مي باشد
انصراف