فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

مترجم: _
ناشر: موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه )
زبان: فارسی
سال انتشار: 1391
آشنائی با کتاب
در راستای به انجام رساندن رسالت بزرگ نهضت نرم افزاری و تولید علوم انسانی اسلامی و با الهام گرفتن از رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره لزوم تدوین فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی ، به عنوان پیش نیاز طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و بنا بر درخواست وزارت آموزش و پرورش ، معاونت پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی –ره- تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را به مثابه ی یکی از پیش نیازهای هرگونه سیاست گذاری ، برنامه ریزی و بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور ، در دستور کار و اولیت پژوهشی خود قرار داد و پس از تهیه ی طرحی اولیه در گروه علوم تربیتی ، با رهنمود علامه استاد محمد تقی مصباح یزدی –دامت برکاته – تهیه ی طرح تکمیلی و تدوین کتاب به شورائی با نظارت عالی ایشان واگذار گردید .
در این نوشتار بدون پرداختن به سایر دیدگاه ها ، مستقیما مبانی مورد قبول اسلام و آثار و نتایج آن در مباحث تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده است .
فهرست اجمالی کتاب
بخش اول : مباحث مقدماتی
- فصل اول : مفهوم شناسی
- فصل دوم : تعلیم و تربیت و فلسفه ی آن
- فصل سوم : تعلی و تربیت اسلامی و فلسفه ی آن
بخش دوم : مبانی تعلیم و تربیت اسلامی
- فصل اول : مبانی معرفت شناختی (مشتمل بر 18 مبنا )
- فصل دوم : مبانی هستی شناختی (مشتمل بر 10 مبنا )
- فصل سوم : مبانی الهیاتی (مشتمل بر 17 مبنا )
- فصل چهارم : مبانی انسان شناختی ( مشتمل بر 28 مبنا )
- فصل پنجم : مبانی ارزش شناختی (مشتمل بر 13 مبنا )
بخش سوم : سایر مولفه ها
- فصل اول : اهداف تعلیم وتربیت اسلامی
- فصل دوم : اصول تعلیم و تربیت اسلامی
- فصل سوم : ساحت های تعلیم و تربیت اسلامی
- فصل چهارم : مراحل تعلیم و تربیت اسلامی
- فصل پنجم : عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی
- فصل ششم : روشهای تعلیم و تربیت اسلامی