آموزش عالی بارزترین سیستم بهادهنده به کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی است
عضو هیئت علمی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان بیان کرد: بارزترین سیستمی که به کابردی‌سازی علوم مختلف و مطالعات قرآنی بهای بیشتری داده و برای آن برنامه دارد، سیستم آموزش عالی است.
مباحث نظری با التفات به اختلاف‌القرآن و اختلاف‌الحدیث کاربردی می‌شود
مباحث نظری باید باشد، اما با لحاظ این واقعیت موجود که اختلاف‌القرآن و اختلاف‌الحدیث است و باید ناظر به حل این مسئله کار کنیم. ۴۰ سال از انقلاب گذشته و ما هنوز جای اول هستیم و بلکه عقب‌گرد کردیم؛ در حوزه احکام فقهی و ... به قول متقنی نرسیده‌ایم. ما کلام اسلامی را تعطیل کردیم و انگار نه انگار مسائل آن زنده است و مسئله مباحث مربوط به عصمت و علم ائمه(ع) مباحث کلامی است که مبانی نظری ما روشن می‌کند.
هفت پرسش بنیادی درباره اختلافات آرا در مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن
مدیرگروه آمار و اطلاعات فرهنگی جهاد دانشگاهی ضمن بیان هفت پرسش بنیادی درباره اختلافات آرا در مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن اظهار کرد: همان طور که بسیاری از بزرگان فرموده‌اند، قرآن کتاب هدایت است و آمده تا ما را به خدا برساند و البته در مباحث علمی هم آنچه اشاره فرموده، کاملاً صحیح است و جنبه اعجاز علمی دارد و باید از آن استفاده کرد اما قرآن در مقام بیان علوم بشری نیست.
نشست مشترک ریاست سازمان و مدیر و اعضای مرکز مطالعات برگزار شد
نشست ریاست سازمان قرآنی دانشگاهیان و پژوهشگران مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد.
انرژی خود را صرف رشته‌های سنتی قرآنی نکنیم / ۴ عرصه کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی
استاد جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با تأکید بر اهمیت نظریه‌پردازی قرآن در علوم طبیعی و انسانی،‌ بیان کرد: مباحث میان‌رشته‌ای، محتوایی، تطبیقی و مواجهه با مستشرقان چهار عرصه کاربردی‌سازی قرآن کریم است؛ برای مثال محور مطالعات تطبیقی قرآن و متون مقدس موجب رشد علم و کاربردی شدن آن می‌شود و مباحث قرآن و مستشرقان می‌تواند به شبهات مستشرقان پاسخ دهد و از قرآن دفاع کند.
زائری: برخورد دوگانه حاکمیت با فضای مجازی؛ هست و نیست / انتظاری: فعالیت‌های قرآنی از زندگی مردم دور شده است
در نشست ظرفیت‌های فضای مجازی برای فعالیت‌های نوین قرآنی، حجت‌الاسلام زائری بر این نکته که فضای مجازی نوعی ژست و پز برای مدیران است و برخورد دوگانه دارند؛ هم می‌خواهند از منافع فضای مجازی استفاده کنند و هم پاسخگو نباشند، گویی این فضا هم هست، هم نیست، تأکید کرد و انتظاری هروی نیز دو انتقاد با محور ایجاد فاصله بین زندگی مردم و فعالیت‌های قرآنی و دچار تکرار شدن در این عرصه را یادآور شد.
کاربردی‌سازی وحی‌پژوهی با عرضه مسئله به وحی محقق می‌شود
احد فرامرز قراملکی با اشاره به کاربردی‌سازی مطالعات قرآن و حدیث بیان کرد: آغاز کاربردی‌سازی مطالعات قرآن و حدیث به معنای وحی‌پژوهی، عرضه مسئله به وحی است، باید عرضه مسئله به وحی را داشته باشیم. برای نمونه، یکسری آیات به نام آیات «وُسع» داریم که در آیات سوره بقره و ... آمده است. حال اگر با همین نگاه به سراغ این آیات برویم، می‌توانیم آیات را کاربردی‌ کنیم.
قصص قرآن مجموعه‌ای از آموزش مبانی مدیریت انبیاء است
محمدعلی انصاری با اشاره به نسبت قصص قرآن با مدیریت بیان کرد: در قرآن کریم، بخش مربوط به تاریخ و قصص، مجموعه‌ای از آموزش، مبانی، اصول، روش و اخلاق مدیریت پیامبران الهی در عرصه‌های فرهنگ، سیاست، دانش و ... است و در این بخش، دستاوردهای بسیاری وجود دارد که راز و رمز خود را دارد.
سیطره قرائت متافیزیکی بر قرآن مانع کاربردی‌سازی شده است
حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا در تبیین علت عدم توفیق در کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی اظهار کرد: سیطره قرائت متافیزیکی و غایبانه بر قرآن و غلبه آن بر مباحث وجودی، کار را مشکل کرده است. در حالی که کانون توجه اصلی قرآن مسائل وجودی است و به میزانی که نیاز دارد و به عنوان مقدمه، مباحث متافیزیکی را نیز مطرح می‌کند.
مزایای استفاده از روش‌های غیربومی در بررسی متون قرآن کریم
علی‌اکبرزاده در هفتمین نشست هم‌اندیشی «دشواره‌های روش‌شناختی فهم متن» که به همت مرکز مطالعات میان رشته ای قران کریم برگزار شد، اظهار کرد: مزیت استفاده از روش‌های غیربومی در بررسی متون قرآنی این است که اگر خطایی با استفاده از روش‌های غیربومی در بررسی متن قرآن داشته باشیم، می‌توانیم آن را به انسان ربط دهیم، چراکه روش، یک امر انسانی است.
تمامي حقوق اين سايت متعلق به سازمان فعاليتهاي قرآني دانشگاهیان کشور مي باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه فقط با ذکر منبع مجاز مي باشد
انصراف